Zasady i porady

Należy pamiętać, że omijanie posiłków nie jest dobre dla organizmu. Między innymi dlatego, że wzmożony głód może popchnąć do sięgnięcia po rzeczy, których nie ma w diecie. Natomiast jedzenie kiedy tylko poczuje się ochotę da uczucie sytości i zniweluje pociąg do „zakazanych” rzeczy.

Lista z dozwolonymi produktami w fazie I powinna być zawsze pod ręką – by upewnić się, że można zjeść daną potrawę.


By nie narażać się na zjedzenie czegoś niedozwolonego, należy mieć produkty białkowe tuż obok – tak, by nie trzeba ich było szukać. Bowiem zjedzenie czegoś innego zniweluje wszystkie wysiłki.

Również na śniadanie powinniśmy spożywać czyste proteiny. Choć powszechna opinia nie była temu bardzo przychylna, to naukowo dowiedziono, że jest to wspaniały początek dnia. Dr Pierre Dukan proponuje przygotowanie placków z otrębów owsianych, pszennych, jaja oraz homogenizowanego serka. Usmażone dają pyszne placuszki, które z powodzeniem mogą zastąpić inne produkty białkowe. Niestety nie powinno się ich jeść częściej niż raz dziennie.

Ile to trwa?

Długość trwania fazy uderzeniowej wbrew pozorom ma bardzo duże znaczenie. Powinna być ona dobrana rozsądnie do potrzeb osoby odchudzającej się. Średni czas to pięć dni. Jest ona tak dopasowana, by osoba stosująca dietę nie „przejadła się” produktami białkowymi, a zobaczyła natychmiastowy spadek wagi, co zachęci do dalszej walki. Taka długość trwania I etapu przynosi stratę w wysokości od 10 do 20 kg w zależności od pierwotnej masy ciała.

Ci, którym nie zależy na utracie więcej niż dziesięciu kilogramów mogą zastosować plan trzydniowy. Uwolni to od nadmiaru kilogramów i płynnie przeprowadzi do kolejnej części diety.

Bywa, że niekiedy wystarczy zaledwie jedna doba, by móc zobaczyć upragnione efekty. Właśnie te 24 godziny są największym zaskoczeniem organizmu, co w efekcie daje też największe rezultaty. Podczas takiego czasu można stracić do pięciu kilogramów.

Dla tych, którzy są bardzo otyli istnieje możliwość przedłużenia fazy ataku. Trwa ona maksymalnie 10 dni, jednakże należy skonsultować się wcześniej z lekarzem. Również należy bezwzględnie pamiętać o piciu dużych ilości płynów.

Warto wiedzieć

Wielokrotne, nieskuteczne stosowanie diet, problemy hormonalne, ciąża, przyjmowanie pigułek antykoncepcyjnych – wszystko to może sprawić, że dieta dr Pierra Dukana nie będzie aż tak efektywna. Mimo to, i tak będzie się dało zauważyć znaczne rezultaty.

U kobiet parę dni przed miesiączką efekt fazy uderzeniowej może nie być widoczny. Jest to spowodowane zatrzymywaniem wody. Mija to jednak wraz z rozpoczęciem krwawienia. Dlatego zanim się zrezygnuje ze stosowania diety, warto poświęcić troszkę czasu – bo wyniki będą zauważalne w tej sytuacji na drugi, trzeci dzień z kolei.

Zobacz co Kinga ma do powiedzenia na temat protalu 1. Poznaj rady osoby, która skończyła ten etap diety Dukana. Zapraszamy.

Protal I - faza ataku

Etap ten trwa w przedziale 1-10 dni. Jego długość zależy tak naprawdę od ilość kilogramów do zrzucenia, osobowości danej osoby oraz wieku. Stosowane jest tu osiem kategorii produktów składających się z białek. Można je spożywać w dowolnych ilościach o dowolnych porach dnia. Istnieje również możliwość łączenia produktów. Oczywiście należy bezwzględnie stosować się granicy 8 kategorii, aby nie wypaczyć efektu. Oto one:

  • mięsa chude - cielęcina, wołowina i konina. Wieprzowina, jagnięcina nie są dozwolone w kuracji uderzeniowej. (Wołowina - wszystkie kawałki mięsa z grilla lub też podawane jako pieczeń - polędwica, befsztyk, rostbef, zrazówka, kawałki bez tłuszczu. Unikamy: antrykotu z kością, rozbratla z kością, Cielęcina - najlepiej filet i pieczeń. Dozwolony jest kotlet z kością pod warunkiem usunięcia tłuszczu, Konina - wszystkie kawałki prócz łaty. )
  • podroby - dopuszczalne są wątroba cielęca, wołowa, wątróbki z drobiu i ozór.
  • Ryby - w tej kategorii nie ma żadnych ograniczeń i przeciwwskazań. Wszystkie ryby są dozwolone.
  • Owoce morza - tutaj znajdują się przed wszystkim skorupiaki i mięczaki: krewetki szare, różowe, gambasy, kraby, homary, ostrygi, mule, muszlaki i muszle Świętego Jakuba.
  • Mięso drobiowe - cały drób, oprócz ptactwa o płaskich dziobach (kaczki, gęsi). Należy go spożywać bez skóry.
  • Wędliny chude - tutaj przede wszystkim jest polecana szynka wieprzowa light, a także wędzona szynka z indyka lub kurczaka o zawartości tłuszczu 2-4%.
  • Jajka - możemy je spożywać w każdej formie. Należy ich unikać jedynie w przypadku nietolerancji.
  • Chudy nabiał - przede wszystkim: jogurty, serki homogenizowane, twarożki bez tłuszczu.
  • Dodatkowo - płyny w ilości minimum 1,5 litra dziennie. Jedyna kategoria produktów, która jest obowiązkowa.

Czym się wspomagać?

  • Chude mleko - świeże lub w proszku.
  • Aspartam - bez ograniczeń, jako środek słodzący.
  • Ocet, zioła, pietruszka, czosnek, cebula, inna zielenina - jako środek urozmaicający oraz podnoszący wartość sensoryczną.
  • Korniszony i marynowane cebulki - jako przyprawy lub warzywa.
  • Cytryna - jej użycie wzbogaca zapach rybi owoców morza.
  • Musztarda, sól - korzystać z nich należy z umiarem. Stosowane jako przyprawy do potraw.
  • Keczup - tylko dietetyczny, bez cukru.
  • Gumy do żucia - idealne rozwiązanie dla osób lubiących często podjadać. Najlepiej by były bez cukru lub słodzone wyłącznie aspartanem.

Czego można się spodziewać?

Z racji tego, że jest to dosyć gwałtowna dieta na początku warto wiedzieć, czego można się spodziewać – jakich reakcji organizmu. Ciało może odpowiedzieć na początku zmęczeniem, osłabieniem, lecz nie ma się co tym martwić. Odczucia te ustąpią w niedługim czasie. Na te kilka dni warto zrezygnować z dużego wysiłku. Ponadto może pojawić się uczucie suchości w ustach i nieprzyjemny zapach.

Czwarta doba może nieść ze sobą zaparcia. Łatwo można jednak temu zaradzić. Wystarczy zwiększyć ilość płynów, lub spożywać jogurty z płatkami otrąb. Pomoże to w wypróżnianiu i przechodzeniu treści jelitowej.

Po paru dniach możemy również spodziewać się zaniku lub znacznego zmniejszenia uczucia głodu. Jest to wywołane wydzielaniem hormonów peptydowych, które stymulują ten proces. Tak więc nawet, jeśli ilościami były „zajadane” pierwsze trzy dni, to potem automatycznie zauważymy malejącą ilość spożywanych produktów.

Witaminy w diecie dukana

Krótsze kuracje raczej ich nie wymagają. Natomiast przy dłuższym stosowaniu diety, gdzie notuje się znaczny ubytek wagi, warto przyjmować doustnie codziennie witaminy, ale z umiarem, gdyż istnieje groźba hiperwitaminozy.

Zobacz również