Do poczytania

Chcesz mieć informacje o diecie zawsze pod ręką? Możesz zamówić ebooka, którego autorką jest Pola Majkowska, poświęconego w całości diecie dukana. 250 stron informacji o diecie proteinowej kosztuje zaledwie 19,9 zł.

Dieta dukana - ebook

Ebooka możesz zamówić tutaj.



Poniżej spis książek autorstwa Pierre Dukana, które ukazały się w naszym kraju:

  • Nie potrafię schudnąć
  • Nie potrafię schudnąć - 350 nowych przepisów
  • Metoda doktora dukana
  • Nie potrafię schudnąć - przepisy specjalne dla Polaków

Wszystkie powyższe książki możesz zamówić na przykład w tej księgarni internetowej.

Dieta dukana (proteinowa) - o co chodzi?



Dr Dukan dokładnie poznał potrzeby osób otyłych. Dlatego też tak skonstruował Plan Protal, by nie tylko skupiał się on na zrzucaniu kilogramów i utrwaleniu wyników. Ma on także za zadanie zapoznać daną osobę z charakterystyką produktów, na jakie organizm ma zapotrzebowanie. Harmonogram ten również nie wymusza przestrzegania surowych zasad oraz nie sprawdza ciągle silnej woli. Nie jest to sprawdzian, a nauka prawidłowego żywienia, przyzwyczajeń, dokonywania prawidłowych wyborów. Wzbogacony został on o wiele cennych porad, gdzie każdy można znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

  • Faza 1 - same proteiny, etap uderzeniowy


Dieta proteinowa

Jak zauważono, na samym początku każdy jest zmotywowany i z radością chce stosować dietę. Przepełnia go optymizm i nadzieja. Dlatego, by nie dopuścić do utraty tego, ta faza pozwala na gwałtowne pozbycie się kilku kilogramów. W ciągu zaledwie kilku dni taki efekt jest istnym bodźcem do dalszego działania. Osoba z nadwagą widząc rezultaty chce dalej stosować dietę, choć jest świadoma, że wiąże się to z rezygnacją z pewnych produktów żywnościowych. Taki stan psychiczny ułatwia cały proces. Dzięki temu też łatwiej znieść początkową monotonność, czyli same białka. Jednak sprawa jest ułatwiona, kiedy zda się sprawę z mocy jaką niesie ze sobą faza 1. Szczególnie efektywna i pomocna dla tych, którzy próbowali już zbyt wielu rzeczy, ale bez skutku. Również ten etap jest doskonałym rozwiązaniem dla pań w okresie menopauzy, czy stosowania leczenia hormonalnego. Jest to wyzwolenie się od wzdętego brzucha i nadmiaru wody. Stosowane tu są produkty, których skład najbardziej jest zbliżony do samych białek, czyli jaja, mięso (chude), owoce morza, czy chudy nabiał.

  • Faza 2 - proteiny + warzywa, etap naprzemienny


Etap ten opiera się na niczym innym, jak na stosowaniu na przemian fazy I oraz fazy I wzbogaconej o warzywa. Trwa ona przez określoną ilość czasu, lecz do momentu osiągnięcia upragnionej wagi. Czyli atak + uzupełnienie i utrwalenie. I tak do skutku. Jest to bezpieczne, ponieważ produkty z fazy I są wzbogacane o warzywa pełne witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ogromną zaletą tego jest to, iż nie ma żadnych ograniczeń, co do ilości spożywanych posiłków. Pozwala to na całkowitą niezależność od kalorii, czy godzin. Ponadto rezultatem tego jest ciągłe zaspokojenie apetytu oraz wyparcie ochoty na rzeczy niedozwolone.

  • Faza 3 - etap utrwalania osiągnięć, 10 dni/1 kg

Po kuracji uderzeniowej, czyli bardzo dużym „oblężeniu” dosłownie jak na wojnie, należy wprowadzić działania mniej restrykcyjne. Pozwolą one organizmowi powoli przyzwyczaić się do nowych zachowań, odmienionego jadłospisu. Jak często bywało w przypadku innych diet, po ich zakończeniu można było zauważyć ponowny przyrost kilogramów (często z nadwyżką). Tak zwany efekt jojo był wynikiem tego, że organizm rekompensował sobie utratę różnych składników odżywczych. Można było odczuć nie tylko kolejne kilogramy, ale i zwiększony apetyt – zarówno jako odczucie fizyczne, ale też psychiczne. Dlatego też trzeba było przebić się przez to i zmienić mentalność ludzką. Faza 3 wykorzystuje właśnie takie sposoby, które nie pozwalają na przyrost wagi oraz przyzwyczaja daną osobę do osiągniętych efektów. Nie wolno jednak spocząć na laurach. Do zrównoważenia całego efektu potrzeba dużo więcej czasu niż w poprzednich fazach. Doktor Dukan po wieloletnich obserwacjach uznał, że 10 dni przypadających na każdy 1 zrzucony kilogram jest wystarczający. Stopniowe wprowadzanie nowych produktów (nie gwałtowne) pozwala na uspokojenie organizmu i przestawienie się metabolizmu. Nowo wprowadzony chleb, sery oraz owoce muszą być spożywane według ścisłych zaleceń, które ustanawiają przejrzystą drogę dla osoby odchudzającej się.

  • Faza 4 - etap całkowitej stabilizacji


Etap ten jest dopełnieniem całego procesu odchudzania. Odgrywa bardzo ważną rolę, tak samo jak i pozostałe fazy. Dr Dukan zdawał sobie sprawę, że po zakończeniu kompletnego odchudzania, nie wolno człowiekowi pozostawić go sobie samemu. Mógłby bowiem przybrać powrotem na wadze. Odbiłoby się to wówczas bardzo niekorzystnie na ludzkiej psychice, co z pewnością przyczyniłoby się do utraty radości z osiągniętych efektów.

Całkowita stabilizacja nie oznacza nic innego jak utrwalanie nowych nawyków, ale nie rezygnowanie ze starych. Bowiem faza ta opiera się na spożywaniu przez jeden dzień w tygodniu produktów wyłącznie proteinowych, czyli tak samo jak w fazie 1. Pozwala to na zapobiegnięcie „łapania” kilogramów w pozostałe sześć dni tygodnia. Ponadto taki atak jest dla organizmu niezwykle ważnym i orzeźwiającym bodźcem.

Zobacz również